Osoby działające w branży stomatologicznej spotkały się już pewnie z dwoma kategoriami podmiotów zajmujących się sprzedażą akcesoriów dentystycznych. Do pierwszej z nich należy typowy sklep ze sprzętem stomatologicznym, a do drugiej hurtownia dentystyczna. Czym te podmioty różnią się od siebie i jakie jest ich przeznaczenie?
Sklep – czym jest i jak działa?
Standardowy sklep stomatologiczny to podmiot, którego głównym „targetem” są oczywiście gabinety dentystyczne. Zaletą tychże sklepów jest łatwa dostępność towarów. Szacuje się, że nawet w średniej wielkości aglomeracjach znajduje się po kilka różnych sklepów działających w tej branży. Co prawda ceny asortymentu są w nich relatywnie wyższe niż w hurtowniach, ale na tyle dostępne, że większość tych podmiotów nie narzeka jeśli chodzi o popularność.
Hurtownia – czym się wyróżnia?
Nieco innym podmiotem gospodarczym jest hurtownia stomatologiczna. Owszem, również i ona zajmuje się sprzedażą akcesoriów i narzędzi stomatologicznych, ale jej dominującym klientem docelowym są sklepy dentystyczne. Naturalnie czasem zdarza się, że hurtownie sprzedają swój towar również do dużych przychodni stomatologicznych, ale jest to proces naturalny, biorąc pod uwagę podaż którą hurtownie mogą wygenerować. W praktyce oznacza to, że ceny w hurtowni są nieco niższe niż w sklepach.
Co wybrać?
Jeśli chodzi o dostępność, to stomatolog powinien się zaopatrywać głównie w sklepie. Dzięki temu skracają się jego kanały dystrybucji. Jeśli jednak gabinet specjalisty ma większe zapotrzebowanie na artykuły stomatologiczne, to warto – przynajmniej od czasu do czasu – zaopatrywać się w hurtowniach. Ciekawostką niech będzie fakt, że część sklepów dentystycznych działających w Internecie, realizuje swoje dostawy m.in. za pośrednictwem hurtowni (dropshipping).
Zarówno sklep, jak i hurtownia dentystyczna mają swe zalety i wady. Ważne jest, aby umiejętnie korzystać z ich atutów i – jeśli to możliwe – dostosowywać się do aktualnej sytuacji gospodarczej i towarowej własnego gabinetu dentystycznego.